Friday 19 December 2014

{Info Sihat} Kitaran Haid Tidak Teratur Tanda Hormon Tidak Stabil?


Hari nie saya nak sharekan mengenai masalah period yang tidak teratur, masalah nie bukan remeh temeh yea. Kekadang masalah macam nie berlaku sejak dari remaja lagi. Jika kita ambil ringan jer, masalah tidak diselesaikan mungkin akan memudaratkan anda untuk masa akan datang. Buat lah pemeriksaan dengan doktor untuk mengetahui punca-punca dengan lebih lanjut.

Kedatangan haid tiga atau empat kali setahun adalah sesuatu yang membimbangkan kaum wanita, kerana kitaran haid yang tidak teratur sering dikaitkan dengan masalah kesuburan. Bahkan, wanita yang mengalami haid terlalu kerap dan panjang juga sebenarnya menghadapi masalah sakit puan kerana fenomena ini akan menyebabkan mereka menopaus sebelum waktunya.

Menurut Pakar Perunding Perbidanan & Sakit Puan dan Rawatan Kesuburan, Pusat Rawatan Islam (PUSRAWI), Dr Adilah Ahmat, kitaran haid dipengaruhi hormon kewanitaan, iaitu estrogen dan progesteron iaitu proses penyediaan lapisan endometrium (lapisan paling dalam uterus) untuk kehamilan. Jika kehamilan tidak berlaku, dinding ini akan runtuh dan dibuang sebagai haid. Kitaran haid berlaku pada purata 28 hari atau 26 hingga 35 hari. - Info dari blog sakit-tuan.


INFO DARI MAJALAH PA&MA, PUNCA MENGENAI HAID TIDAK TERATUR

KEGEMUKAN - berat badan berlebihan ataupun obesiti boleh menyebabkan ketidakseimbangan hormon estrogen di dalam badan wanita. Ia seterusnya menyebabkan gangguan kepada kitaran haid.

KEHAMILAN - haid tidak akan datang sekiranya anda positif hamil! Ini kerana ovum yg dikeluarkan pada kitaran haid sebelumnya telah disenyawakan. TAHNIAH!! \(^_^)/

BERLEBIHAN HORMON PROLAKTIN - hormon prolaktin yg berlebihan menghalang pengeluaran telur dan seterusnya menyebabkan haid lewat untuk berbulan-bulan lamanya.

TERLALU KURUS - tidak cukup lemak di dalam badan juga boleh mengganggu kitaran haid anda. Oleh itu, anda haruslah mempunyai berat badan yg sihat & seimbang.

MASALAH KESIHATAN - sakit secara tiba-tiba seperti demam, selsema ataupun penyakit yg memerlukan rawatan intensif mampu memberikan tekanan fizikal kepada tubuh dan sekaligus mengganggu kitaran haid.

MENOPAUS - ia berlaku kepada wanita yg berusia lewat 40-an. Pada kebanyakan kes, haid akan semakin sedikit dan jarang-jarang berlaku.

PENCEGAH HAMIL - pil atau ubat-ubatan hormon pencegah hamil seperti depo-provera atau implanon boleh menyebabkan gangguan haid. Terdapat sesetengah wanita yang tidak didatangi haid sepanjang menggunakan implanon.

TEKANAN/STRESS - stress atau tekanan dalam bentuk fizikal & mental dari tempat kerja atau kehidupan seharian contohnya mampu mempengaruhi hormon dan seterusnya kitaran haid.

PENYUSUAN BADAN - sekiranya anda menyusukan bayi secara eksklusif, hormon di dalam badan anda lebih menyediakan badan anda untuk menghasilkan susu untuk si bayi. Terdapat sesetengah ibu menyusu yg langsung tidak didatangi haid sehingga 1 atau 2 tahun lamanya!

TERSILAP PENGIRAAN - 40% wanita didapati gagal mengingati tarikh hari pertama LMP mereka. Jumlah hari dalam kitaran mereka juga mungkin tidak tepat antara 28-35 hari. Ini boleh memanjangkan lagi kitaran untuk sampai ke 'hari subur' dan kesilapan menjangka kedatangan haid yg seterusnya.

MASALAH TYROID - hormon yang dirembeskan oleh tyroid boleh menyebabkan gangguan kepada hormon badan sekaligus kitaran haid wanita.

UBAT-UBATAN - jamu tradisional, ubat kurus ataupun ubat-ubatan penyakit kronik boleh menyebabkan gangguan kitaran haid wanita.


CADANGAN SUPPLEMENT SHAKLEE UNTUK MASALAH HAID TIDAK TERATUR.


GLA COMPLEX berfungsi menstabilkan hormon dan sangat baik diambil oleh wanita, ia menjaga dalaman dan kesannya, sangat baik. Dengan bahan asasnya minyak Bunga Borage, minyak biji bunga matahari serta Vitamin E semulajadi, GLA Complex juga mampu untuk:
  • » Membantu mengawal dan mengatur kitaran haid
  • » Membantu meningkatkan kesuburan
  • » Melegakan PMS (sindrom pra-haid)
  • » Membantu dalam menangani menopus
  • » Menguatkan kuku dan rambut
  • » Menjadikan kulit lebih sihat dan berseri-seri
  • » Membantu menangai ekzema
  • » Melegakan simptom akibat artritis reumatoid
  • » Mengandungi vitamin E untuk menguatkan dinding arteri
  • » Menguatkan imuniti tubuh
  • » Memperlahankan proses penuaan
  • » Mengurangkan blood-clot yang boleh menyebabkan serangan jantung
  • » Mengawal kencing manis dan darah tinggi
  • » Mengawal kolesterol
  • » Untuk fungsi saraf
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jika anda berminat untuk mengetahui mengenai produk ini, boleh 

PM FB Page: mamaleensihat
sms/whatsapp : 019 2691158
Email : mamaleensihat@gmail.com
  

1 comments:

masalah Hormon jugak said...

perempuan kalau sampai masalah hormon ni memang menyeramkan.
semua serba tak kena. huhuh