Tuesday 24 March 2015

{Tips} Bagaimana nak atasi otak lesu?

Assalammualaikum....Hai..hari nie nak share sikit tips yang saya dapat dari group Fb yang dah lama plak tersimpan. hehehehe... Mungkin boleh jadi panduan atau bermanfaat kepada anda-anda diluar sana. (^_^)

Nie sumber petikan dari Irfan Khairi. 
ni saya petik kata2 beliau....."Apa akan jadi sekiranya enjin kereta kita dibiarkan dengan lama tanpa dimulakan?..Ia akan semput, susah nak start dan adakalanya rosak.............Begitu juga dengan otak kita. Mungkin ramai yang menyangka, otak kita kalau selalu digunakan, kalau selalu berfikir, ia akan rosak atau menjadi lesu kerana terlalu banyak berfikir.? ........Sebenarnya, selalunya otak kita akan menjadi lebih efisyen dan lebih sihat apabila lebih banyak kita berfikir. Disini juga sebahagian daripada cara menggerakkan momentum untuk terus berjaya"

haaa..tu dia... jadi banyak2 kan lah berfikir?... hmm...tapi mesti anda tertanya...nak fikir tentang apa?.lepas tu bagaimana?.....sebenarnya boleh fikir macam-macam... contohnya berbanyak-banyak berfikir mengenai idea baru, cara menjadi lebih kreatif dalam perniagaan atau kreatif dalam apa jua pekerjaan anda lakukan.... cara mendapat pelanggan,dan sebagainya.. dan ni yang dikongsi oleh si Irfan ni lagi... "Apa yang saya selalu lakukan adalah, bawa buku nota kecil (yang macam buku 555 tu), dan pen ke mana sahaja. Dapat sahaja idea, cepat-cepat saya tulis. Kadang-kadang, sehari, berpuluh-puluh idea yang kita dapat!..Tahukah anda..lebih banyak anda berfikir, lebih efficient otak anda. Dan otak yang efisyen akan memberi idea-idea yang lebih bernas yang tidak pernah anda fikirkan"

 Yezzaaaa…memang betul lah..cube renung2kan dan fikirkan balik..otak kita ni kalau tak digunakan sangat,kalau malas berfikir..biar membeku…lama2 mmg kita jadi malas dan takde feel nak bergerak kehadapan..cukup ala kadar je…...

Pendek kata..berfikir dan teruskan berfikir dan tulis idea di buku kecik 555 ni mmg idea tradisional..tapi praktikal..ape2 pun.. jangan lupa CATAT apa yang anda fikir..ingat yer..orang yang Berjaya tak semestinya dari mereka-mereka yang dari group 1st class honour tetapi adalah mereka yg tahu menggunakan otak mereka dgn bijak..

sumber: Irfankhairi

0 comments: