Sunday 9 April 2017

5 KATEGORI PERUT BUNCIT BAGI WANITA

Hai...
Hari nie kak leen nak cite pasal kategori perut buncit. Kalu sebut pasal perut nie memang ada yang sensetif tau. Hehehe....

Terutama kita kaum wanita nie. Malu kan bila orang kata perut macam hamil 3bulan. Padahal tidak pun. Nie yang kak leen nak cite nie.

Rupanya perut buncit nie ada 5 kategori. Hokey mula Kategori pertama, PERUT PIR

Individu ini miliki pinggang yang ramping, tapi bahagian perut bawah lebih besar selain ada lebihan lemak di pinggul. Mereka juga punya lemak yang sukar dihilangkan pada bahagian peha. Ia akan menyebabkan perut berbentuk seperti buah pir.

Sebahagian wanita mengalami perut pir ini kerana faktor estrogen, sama ada akibat genetik atau ketidakseimbangan hormon. Estrogen bertanggungjawab untuk menciptakan potongan tubuh feminin pada wanita apabila baligh selain turut mencipta punggung dan paha yang bulat, serta menyediakan lemak sewaktu hamil.

Jika sel-sel lemak di bahagian ini, yang sensitif untuk hormon wanita, dihasilkan secara berlebihan, bberat badan akan terus berkumpul dan menyebabkan bentuk tubuh seperti buah pir. Untuk mencegah bahagian bawah tubuh lebih besar, hindari makanan tinggi lemak yang berkait dengan peningkatan estrogen.

Kategori yang ke dua, PERUT IBU.

haa...yang nie terutama bagi mereka yang lepas bersalin.
Tiga bulan atau lebih selepas bersalin perut akan kelihatan seperti masih hamil.

Bahagian perut kendur, tiada bentuk dan ada yang menggeleber. Perut yang tidak rata selepas bersalin terjadi kerana sewaktu hamil dan melahirkan, otot-otot perut terbahagi menyebabkan rahim dan perut melebar mengikuti perkembangan bayi.

Setelah bersalin, kedua sisi otot seharus secara semula jadi bersatu. Jika ini tidak terjadi, perut akan kelihatan besar dan buncit. Sebahagian masalah ini akan diatasi sendiri selepas bersalin dan ada juga yang mengambil masa lima hingga tujuh bulan.

Hokey kategori ke tiga, PERUT TIROID.

Yang nie kena merujuk pada doktor jika ada mengalami keadaan demikian.

Penyakit tiroid bukan hanya menyebabkan bahagian perut wanita saja membesar tapi bahagian tubuh lain juga akan kelihatan membengkak termasuk lengan dan kaki.

Dapatkan pemeriksaan bila melihat perut dan bahagian tubuh lain anda dalam keadaan begini.

Tanda-tanda tiroid yang harus diawasi adalah mudah penat, kaki sejuk dan metabolisme lambat

Kategori yang ke empat, PERUT STRESS

😜😄
jangan gelak plak, ingat perut tak stress ker, korang makan main sumbat je macam-macam. Makan pun tak nyempat nak kunyah, main telan jer. Mana tak stress perut, dia plak nak tolong hancurkan makanan tu. 😅 hahaha....

Sebenarnya, ia berkaitan bila korang stress dan takde aktiviti fizikal dilakukan semua lebihan tenaga tidak akan pergi ke mana-mana. Jadi, ia hanya akan disimpan kembali sebagai lemak.

Cara nak mengatasinya ialah dengan mengawal tahap stress dan tidur yang cukup. Makan sedikit tapi kerap juga membantu mengatasi masalah ini.

Hokey?
Yang nie biasa ramai gak yang alamikan. 😁

Kategori yang terakhir, iaitu PERUT KEMBUNG.

Biasa dengar perut kembung sebab salah makan, atau banyak angin kan.

Tapi yang nie lain tau.
Bentuk perut jenis ini seperti menggelembung. Biasanya pada pagi hari perut kelihatan kempis tapi mengembang terutama selepas makan. Walaupun perut membesar tapi berat badan mereka tak berubah.

Satu dari penyebab utamanya adalah angin. Ketika makanan dihancurkan sewaktu menuju usus, bakteria yang memakan makanan tersebut menghasilkan gas.

Namun, jika bakteri usus mengalami kesukaran menghancurkan makanan tertentu, ia akan melakukan fermentasi, menghasilkan lebih banyak gas yang akhirnya mendorong dinding perut menonjol ke arah luar.

Ha....tu sebab makan bagus kunyah sehingga hancur, baru telan. 😅

Hokey, dah taukan yang mana kategori korang? So tau dah macam mana nak mengatasinya. Jaga pemakanan dan juga rajin-rajin sikit buat senaman. 😘💁

0 comments: