Sunday 8 March 2015

{Produk Shaklee} Atasi Rambut Gugur Dengan Vitamin Shaklee.

Bila cakap rambut gugur, ramai terutamanya golongan wanita yang agak fobia dengan permasalahan ini. Yelah...rambutkan mahkota wanita. Yang bertudung mahu pun tidak, rambut mesti akan dijaga dengan baik. 


Tapi permasalahan ini sering kali terjadi terutama bagi ibu-ibu selepas bersalin, Ada sesiapa tak yang pernah mengalaminya? Saya juga pernah mengalaminya semasa melahirkan anak yang sulung dan yang kedua. Keguguran rambut yang sangat teruk dan rasa rimas dengan rambut yang selalu gugur. Ada beranggapan bila anak dah pandai main-main dengan air liur nya akan menyebabkan rambut si ibu banyak akan gugur. Adakah ia benar atau hanya mitos saja? Kenapa ia sering terjadi kepada ibu-ibu selepas bersalin? Sebelum itu, saya kongsikan 9 perkara yang wanita perlu tahu mengenai rambut anda.

9 Perkara perlu wanita tahu mengenai rambut:
1. Keguguran rambut selepas bersalin berlaku kepada hampir semua wanita. Ibu baru bersalin boleh hilang antara 50-100 urat rambut setiap hari.
2. Anda harus faham, hormon (dalam darah) yang berubah setelah bayi dilahirkan menyebabkan keguguran rambut.
3 .Walaupun rambut banyak gugur di awal kelahiran, anda tidak perlu panik kerana anda tidak akan menjadi botak. Sebaliknya ia akan kembali normal sebaik bayi menyambut ulang tahun pertama.
4. Biasanya, lebih kurang 85 ke 95 peratus rambut lima hingga 15 peratus berada dalam peringkat berehat.
5. Selepas peringkat berehat, rambut akan gugur. Biasanya ketika anda menyikat atau bersyampu rambut. Ia akan diganti dengan rambut baharu. Purata keguguran rambut bagi wanita adalah lebih kurang 100 helai sehari.
6. Ketika hamil, peningkatan tahap estrogen melambatkan peringkat pertumbuhan. Hanya sedikit sahaja rambut berada dalam keadaan berehat dan sedikit sahaja yang gugur setiap hari.
7. Selepas bersalin, tahap estrogen menurun dan semakin banyak folikel rambut masuk peringkat berehat. Ini bermakna lebih banyak rambut akan gugur ketika mandi atau bersikat.
8. Keguguran luar biasa akan berkurangan dan rambut akan kembali seperti sebelum pra mengandung. Ini mengambil masa di antara 6 ke 12 bulan selepas bersalin.
9. Biasanya wanita yang berambut panjang lebih perasan masalah ini berlaku kepada mereka.

Bagaimana mengatasi masalah ini?
  • Ibu bersalin tidak boleh menghentikan makanan yang berkhasiat dan kaya dengan protein dan zat besi selain daripada vitamin pra natal anda.

  • Elakkan membuat rawatan rambut menggunakan bahan kimia seperti mengeriting, mewarna, melurus sehingga rambut kembali normal.

  • Penggunaan wig harus dihindarkan kerana ia membuatkan kulit kepala tidak dapat bernafas dengan baik serta merosakkan folikel rambut.

  • Berjumpa doktor sekiranya keguguran rambut sangat serius terutama jika terdapat gejala lain kerana ia mungkin petanda penyakit postpartum thyroiditis.
Rawatan Rambut Gugur Bersama Shaklee :

Antara vitamin-vitamin Shaklee yang disyorkan kepada anda untuk membantu anda mengatasi masalah rambut gugur.

Zinc Complex : 
Untuk membantu kesihatan rambut rapuh, rosak dan bercabang.
berfungsi untuk mengawal hormon dalam badan dan membantu penyelenggaraan kelenjar minyak yang dirembeskan pada kulit kepala.

B Complex : 
Untuk membantu masalah peredaran darah terutama di bahagian kepala yang melibatkan rambut.
Inositol, salah satu vitamin B, membantu pertumbuhan rambut. B12 pula adalah satu lagi vitamin B yang menghalang keguguran rambut kerana B12 merupakan komponen rambut itu sendiri.

Revitalizing Shampoo dan Lightweight Conditioner dari Prosante Hair Care :
untuk rambut yang lebih sihat bersih dan mudah diurus. Hanya yang SEMULAJADI. Tidak mengandungi bahan kimia yang boleh menyebabkan kanser seperti paraben, SLF, SLS dan lain-lain

ESP Soy Protien :
Protien soya juga membantu menguatkan rambut. Keratin iaitu blok asas binaan rambut, adalah protien yang dibentuk oleh gabungan daripada 18 asid amino. Protien soya mengandungi keperluan asid amino yang cukup untuk membantu mengatasi masalah ini. Protien yang berkualiti tinggi di dalam soya membantu pertumbuhan rambut tanpa perlu bimbang kandungan kolestrol dan lemak tepu yang terdapat dari protien sumber haiwan.
 


Jika anda berminat untuk mengetahui lebih lanjut mengenai produk ini atau ada pertanyaan mengenai produk ini, boleh hubungi saya Mamaleen melalui sms/whatsapp/telegram di 019 2691158. ;)
--------------------------------------------------------------------------------------------------

Kekalkan Kesihatan & Kecerdasan!
Sihat & Berjaya bersama saya
Berminat untuk mencuba vitamin terbaik di Malaysia ini
COD: Putrajaya, Bangi & Kajang
Sila hubungi saya segera:

Jika anda berminat untuk mengetahui mengenai produk ini, boleh 

PM FB Page: mamaleensihat
sms/whatsapp/ Telegram : 019 2691158
Email : mamaleensihat@gmail.com




0 comments: