Monday 9 February 2015

{Info Sihat} Kenapa Pentingnya Keperluan Kalsium Setiap Hari

Tahukah anda, kenapa selalu kita dengar KALSIUM nie amat penting untuk tubuh badan kita? Haa....tentulah penting, sebab tubuh badan kita mempunyai tulangyang memerlukan kalsium. Dan Kalsium pula memainkan peranan penting sebagai kofaktor untuk fungsi enzim, dalam mengealkan membran sel, dalam pengecutan otot, fungsi sistem saraf dan dalam pembekuan darah.

Kebanyakkan orang tahu bahawa susu adalah sumber kalsium yang baik. Walaubagaimanapun, berapa banyak yang anda benar-benar tahu kalsium? Adalah susu yang benar-benar sumber terbaik kalsium, atau dapat makanan yang kaya dengan kalsium? Berapa banyak kalsium yang anda perlukan untuk digabungkan ke dalam diet anda?

Bagaimana Saya Tahu Saya Mendapatkan Kalsium Cukup?    

Terdapat beberapa gejala utama yang mungkin isyarat bahawa anda tidak menerima kalsium yang mencukupi daripada diet biasa anda. Gejala kekurangan kalsium mungkin termasuk sakit otot, kekejangan otot, kesemutan atau kebas sensasi di tangan anda dan / atau kaki, serta mengalami patah tulang yang kerap. Jika anda mengesyaki bahawa anda kekurangan kalsium, cuba meningkatkan jumlah yang kaya dengan kalsium makanan yang anda makan, atau mengambil makanan tambahan kalsium. Ia terbaik juga untuk jadual pemeriksaan dengan pengamal kesihatan anda.

Kalsium diperlukan untuk :
  1. Membina kebanyakan hormon dan enzim badan, terutamanya yang mengawal penghadaman badan dan bagaimana badan menggunakan tenaga dan lemak di dalam badan kita.
  2. Kalsium juga penting untuk membina tisu penghubung
  3. Menurunkan tekanan darah yang tinggi;
  4. Kalsium juga penting untuk mengawal terjadinya kanser kolon.

APAKAH TANDA-TANDA KEKURANGAN KALSIUM?
  1. Insomnia - Kekurangan kalsium menyebabkan susah untuk tidur dan seterusnya tidak berjaya mendapatkan tidur yang berkualiti. Semasa tidur pula kita tak dapat masuk ke fasa tidur yang nyenyak. Tidur sangat penting untuk pemulihan tenaga dan tubuh. Jadi, bila tak cukup tidur akan menyebabkan kita susah bangun pagi ataupun bangun dalam keadaan masih letih dan tak bermaya!
  2. Ketidakseimbangan emosi - Kekurangan kalsium menyebabkan kita lebih mudah panik, risau, Stress dan sebagainya. Jadi, kalsium sangat penting untuk membantu menenangkan diri.
  3. Sistem imun yang lemah - Bila tubuh kekurangan kalsium menyebabkan sistem imun lemah dan seterusnya tubuh kurang berupaya untuk menentang jangkitan virus yang lain. Ini menjadi punca kepada pelbagai penyakit lain dan seterusnya mengganggu kehidupan.
  4. Kelesuan - Kalsium bekerjasama dengan vitamin dan mineral untuk membantu tubuh dan minda cukup bertenaga untuk berfungsi secara optimum. Apabila kalsium kekurangan, boleh menyebabkan kelesuan sepanjang hari. Seterusnya mempengaruhi emosi dan pemikiran menyebabkan individu tersebut lebih suka menjauhkan diri daripada orang lain.
  5. Kerosakan gigi dan tulang - Kekurangan kalsium yang runcing menyebabkan penyakit tulang rapuh iaitu osteoporosis Ini menyebabkan individu tersebut lebih mudah tercedera walaupun hanya terjatuh sedikit. Gigi juga akan menjadi rapuh dan mudah reput.
  6. Selain itu, kekurangan kalsium juga boleh menyebabkan kitaran haid yang tidak teratur, anemia, kekejangan otot, kebas-kebas, kegagalan sistem saraf berhubung secara efektif dan sebagainya

Itulah sebahagian kesan-kesan kekurangan kalsium yang akan anda alami jika anda tidak mengatasinya. Next entry akan saya kongsikan mengenai kesan kekurangan kalsium serta bagaimana mengatasinya. (^_^)

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Kekalkan Kesihatan & Kecerdasan!
Sihat & Berjaya bersama saya
Berminat untuk mencuba vitamin terbaik di Malaysia ini
COD: Putrajaya, Bangi & Kajang
Sila hubungi saya segera:

Jika anda berminat untuk mengetahui mengenai produk ini, boleh 

PM FB Page: mamaleensihat
sms/whatsapp/ Telegram : 019 2691158
Email : mamaleensihat@gmail.com
     

0 comments: