Monday 22 December 2014

{My Story} Cita-Citaku Satu Masa Dahulu


Teringat kenangan masa sekolah dulukan, cikgu mesti tanya cita-cita kita bila dah besar nanti. Semua jawab nak jadi peguam, Doktor, Guru, Akauntan, macam-macam lah. Itu antara yang selalu budak-budak sekolah sebutkan. hehehehe.... 

Kalu cerita pasal cita-cita nie, masa zaman saya sekolah dulu darjah satu pada tahun 1989. Kenangan sekolah pun kecik jer, tak de tingkap tapi dok dalam jaring keliling...hahaha. Hari pertama persekolahan mak ayah hantar anak ada yang siap tunggu anak lagi sampai habis skolah. Aku? takde maknanya...pergi sekolah ayah hantar lepas tu berdikari sendiri. Masa kecik-kecik tu memang rasa macam sedih jer kan, mak ayah orang lain siap tunggu lagi. hehehhe....bila da besar fikir-fikir balik ada kebaikannya ayah ajar saya berdikari. Ayah memang garang....bekas pegawai waran II Tentera Darat Diraja Malaysia, juga bekas komando beret maroon. Perhhhh...ayah saya memang garang! masa kecik takut dengan ayah. Kalu sekali dia berdehem pun dah kecut perut, nak cakap pun terketar-ketar.. hahahaha. Tapi ayah garang dia pun dia tak pernah pukul anak-anak dia. Tapi kegarangan dia tu buatkan saya rasa, nie kalu kena pukul memang mati ar... hahahaha...

Ok-ok, berbalik cerita cita-cita saya dulu masa sekolah rendah, saya nak jadi Pegawai Bank. Sebab apa? sebab masa tu saya bayangkan Pegawai Bank nie kaya, hari-hari kira duit. Muahahaha.... memang ler dok kira duit orang lain jerkan. Masa tu otak kecik-kecik dah cita-cita nak kaya. Mata duitan betul saya nie. hahahaha... yelah, kami bukan dai keluarga yang berada, hidup sederhana jer. Ayah lepas pencen amik upah betulkan TV, Radio, Mesin basuh, mesin jahit, Kipas angin, macam-macam lah barangan elektrik yang ayah betulkan buat kat rumah. Upah yang ayah ambil takde lah mahal mana, bergantung pada kerosakan dan harga barang gantian yang dia beli.Mak pulak jual kuih. Pepagi dah bangun masak kuih untuk hantar ke kedai, kira tumpang jual kat kedai orang lah. Kekadang ada gak tempahan dai orang-orang kampung. 

Ok, sambung lagi,(^_^) masa sekolah menengah plak, bercita-cita nak jadi Pramugari. Huahuahuahua....sebab memang saya nie teringin sangat nak naik kapal terbang danberjalan-jalan melancong, kalu petang-petang dok kat depan umah dengar jer bunyi macam kapal terbang lalu beria-ia tengok kelangit. Dalam hati cakap, dapat ke tak ek aku naik kapal terbang nanti bila dah besar, dapat naik sekali pun jadilah. Alhamdulillah...'Everyone Can Fly Now!' (^_^) Masa nie baru masuk Form 1. 

Lepas Form 3 masuk ke sekolah Vokasional, cita-cita dah berubah. Disebabkan saya amik kos katering makanan, cita-citaku berubah untuk menjadi Chef. Hahahaha...yang nie memang atas minat saya sendiri, Saya memang minat memasak, saya suka mencuba resepi-resepi masakan. Saya suka Seni Kulinari. Dan niat saya nak majukan perniagaan mak & ayah. Masa nie mak & ayah baru bukak warung kecil depan rumah. Sekarang dah 18 tahun arwah ayah & mak usahakan warung tu. Alhamdulillah....tulah sumber pendapatan mak & ayah selama nie. 


Habis sekolah menegah sehingga belajar ke kolej, saya masih lagi ambil kos yang sama. Tapi dalam Hotel Management. Alhamdulillah...walapun bukan pelajar cemerlamg, sekurang-kurangnya saya dapat membanggakan mak dan ayah. Lepas kolej, saya sangat bercita-cita nak jadi Busineswomen, dalam bidang katering. Saya taknak jadi Chef keje makan gaji. Saya nak usahakan perniagaan saya sendiri. Tapi....cita-cita hanya tinggal cita-cita, saya dapat tawaran kerja dalam sektor awam setelah 2tahun habis belajar, sebelum tu saya tolong mak & ayah berniaga. Dari situ banyak saya belajar dan timba ilmu. Nak niaga bukan senang, kos untung rugi semua kena kira. Dan saya yang buatkan akaun untuk warung tu, segala perbelanjaan saya rekod dengan teliti, ayah suka saya buat macam tu.

Dan sekarang...cita-cita saya masih lagi ingin menjadi Busineswomen tetapi yang mempunyai Freedom life bersama family saya. Arwah ayah dah meninggal lebih kurang 3 tahun yang lalu, saya hanya ada mak saja. Dan kenapa saya nak berusaha menjadi perniaga sedangkan saya dah boleh selesa dengan pekerjaan saya sekarang? Sebab...saya tak pernah bercita-cita untuk kerja makan gaji, dan ayah & mak sendiri juga tak pernah suruh saya kerja makan gaji. Tapi saya bersyukur sebab rezeki Allah tu sangat luas dan perancangannya semuanya adalah yang terbaik buat kita.

Saya yakin juga, walaupun sekarang saya mulakan perniagaan dengan cara partime, InsyAllah....satu masa nanti ia pasti akan jadi fulltime. Target saya 5tahun untuk saya berjaya dengan perniagaan saya sekarang bersama SHAKLEE. Sebab saya yakin, saya boleh berpencen dengan Shaklee....saya nak membahagiankan mak saya selagi hayatnya masih ada, Saya nak bantu adik beradik saya, saya nak bantu lebih ramai orang diluar sana berjaya dengan saya. Saya percaya Allah Maha Mengetahui apa yang terbaik buat saya, segala perancangannya ada hikmah disebaliknya... (^_^)


0 comments: